Nana Adjoa

Warme, muzikale eenvoud van geweldige songwriter-skills gecombineerd met een gedurfd gelaagd palet

Nana Adjoa is een Nederlands-Ghanese singer-songwriter boordevol zelfvertrouwen. Haar debuut EP Down at The Root (Part 2) combineert de warme, muzikale eenvoud van geweldige  songwriter-skills met het gedurfde, gelaagde palet van artiesten zoals Beck of Little Dragon.

Nana is de dochter van een Nederlandse moeder en een Ghanese vader en groeide op in de Bijlmer. Ondanks dat Nana opgroeide op met veel zwarte muziek & soul, wilde ze met haar eerste bandje destijds “gewoon wat lawaai maken”. Later in haar tienerjaren, zocht ze meer uitdaging en besloot ze naar het conservatorium te gaan. Nana werd toegelaten om jazz te studeren (elektrische bas en contrabas) aan het prestigieuze Conservatorium van Amsterdam, maar de realiteit was niet helemaal wat ze zich had voorgesteld. In 2014 ging ze naar de Grote Prijs van Nederland, de grootste en langstlopende popmuziekwedstrijd van Nederland. Nana ging niet alleen door naar de laatste ronde, maar dit was ook de nacht die het begin zou markeren van haar overgang naar een kunstenaar op zich.

De eerste stap als kunstenaar, was het snarige debuut The Resolution. De lead naar een EP, Down at The Root (deel 1), uitgebracht in november 2017, kondigde Nana aan als een artiest die in staat is om zowel krachtige melodieuze als rustige catchy songs te maken, zonder de kwetsbaarheid te verliezen. Follow-up single Late Bloomer, behaalde haar plaats op de nationale radio. “Het is echt een prettig gevoel wanneer mensen echt naar de muziek luisteren die je ergens hebt gecreëerd”, zegt ze over een immer groeiende fanbase. “Het is nog steeds gek.”

Vervolgens maakt Nana zich klaar om de tweede helft van haar Down at The Root EP waarop je haar groeiend vertrouwen hoort op de leadtrack, Honestly, een zelf beschreven ‘outsider track’ dat groeide van zijn eenvoudige pianobrug naar een sfeervol nummer. “Ik had niet eens gedacht dat het de plaat zou gaan maken, omdat het zo anders leek dan de rest”, zegt Nana.

“Ik vermoed dat het erom gaat hoe mensen bang zijn voor de mogelijkheid dat er iets ergs gebeurt. En die angst is echt vreemd omdat je niet weet wat er gaat gebeuren. Je weet nooit wat er gaat gebeuren. “Zoals Nana zelf bewijst – uiteindelijk moet je gewoon loslaten.